maandag 14 november 2016

Van shirt naar broekje

Ik heb me eindelijk gewaagd aan een kledingstuk! Ik durfde het tot nu toe niet, ik was al een paar keer eerder begonnen met naaien, maar haakte dan telkens af als het kleding stuk niet helemaal lukte zoals ik wilde. Vandaar dat ik me nu vooral heb gericht op niet kledingstukken, waarvan het minder erg is als het mislukt. Maar ik wilde nu toch de stap nemen.









Ik ging aan de slag met twee oude shirts van mezelf. Twee die ik zelf niet zo mooi vond, dan was het niet zo erg als het mislukte. Op de foto staat er overigens een, uit de andere had ik al het patroon geknipt voordat ik er aan dacht om er een foto van te maken. Ik had een gratis patroon gevonden van een broekje dat ik mooi voor mijn dochter kon gebruiken. Ze heeft namelijk niet zoveel broekjes maat 62.




Het begin ging heel vlot. Ik had het echt zo in elkaar zitten. Ik kwam er wel achter dat ik de locksteek en de zigzagsteek andersom moest doen en het bochtje was wat minder goed gelukt. Las al dat inknippen daarbij kon helpen. Maar op dit punt dacht ik wel dat ik wel tig van dit soort broekjes in mijn vakantie kon maken.

Tja, dat pakte wat anders uit. Ik had ook wel aardig snel de boorden erin zitten, maar had de boorden al dicht genaaid en toen pas in het broekje gezet. Hierdoor zat er totaal geen rek in de band. Mijn dochtertje kon hem wel aan zoals je ziet, maar hij kon maar net over haar billen. Dat moest opnieuw, dus alles weer uitgehaald.




Ondertussen was ik al gestart met broekje nummer twee. Ook die zat vlot in elkaar en zag er al een stuk beter uit! Ik had geleerd van mijn fouten en had de ronding iets ingeknipt plus de band gewoon open gelaten en er toen pas ingezet. Ook van te voren alle steken even uitgeprobeerd om te kijken met welke instellingen ik de meeste rek kreeg.





Oke, helemaal perfect was het niet, want had de band niet binnenste buiten gedraaid. Maar vond dat het best wel aardig gelukt was. Totdat mijn dochter het broekje een halve dag aanhad.... De band zat ontzettend los. Zo los dat aan het einde van de nacht ze haar broek helemaal uit het gewoeld. Dat was ook niet helemaal de bedoeling. Ik denk dat met het opzetten van de band ik zo veel had getrokken dat ik de rek eruit had gehaald. Hoe dit dan eigenlijk moet, daar ben ik nog niet helemaal achter.

Mijn vraag op een forum geplaatst en kreeg als advies om er elastiek in te doen. Die had ik toevallig mee. Een extra gootje gemaakt en toen het elastiek er doorheen getrokken. Omdat ik geen veiligheidsspelden had, dit maar provisorisch opgelost. Ik had de boord zo in elkaar gestikt, dat ik het elastiek niet helemaal weg kon werken. Dus dit zie je nog. Ach, niet helemaal perfect.  



Vervolgens de band aan het eerste broekjes gezet en zie daar, mijn eerste twee zelf gemaakte broekjes! En ze zijn nog (enigszins) bruikbaar ook. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten