vrijdag 27 januari 2017

Een rok is geen rechte lap stof

Ik had bedacht om een rok voor mezelf te gaan maken. Een wikkelrok, want dat leek mij best wel simpel, gewoon een lange lap met een band eraan vast. Zo simpel leek het ook op de site waar ik het idee van af haalde, deze. 


Maar poeh, dat viel nog niet mee. Ik moest het patroon op de stof tekenen, maar hoe kreeg ik al de lijnen er mooi recht op. Met veel geknungel had ik het voor elkaar en knipte ik het uit. Om er vervolgens achter te komen dat de lap veel te kort was! Er was echt een overlapje van 20 centimeter en dat betekende dat de rok al halverwege 'open stond'. In mijn kast gekeken naar een stofje dat erbij paste en dat er nog extra aan vast gemaakt. Vervolgens was de band ook weer veel te kort, dus daar moest ook een stuk aan. 
 Toen de band er aan vast gemaakt en dubbelgeslagen. Maar dat kwam helemaal niet mooi uit! Alles zat schreef en tot overmaat van ramp had mijn strijkijzer er ook nog vlekken op gemaakt. Dus de schaar erin en het stuk eruit geknipt wat echt niet meer mooi was.

Hopla, weer aan elkaar. Tenminste dat dacht ik, maar ben een heel uur bezig geweest om het mooi recht. 

Ringen voor de band eraan en voor het eerst een knoopsgat gemaakt. 


En dan aan. Hmm, tja, tja. Op de foto's is het niet zo goed te zien, maar hij zit vooral bovenaan niet  mooi. Ik heb volgens het patroon de stof een beetje ingenomen, maar dat zet niet genoeg zoden aan de dijk. Hoe het dan wel moet, nog geen idee, maar zo in iedergeval niet. De stof zit nu ergens nog een keer dubbelgevouwen om het een beetje sluitend te maken. Maar eerlijk is eerlijk, hij zit best lekker en als ik mijn shirt of trui eroverheen trek, ziet niemand het. 

Geleerd: Een rok is niet een rechte lap stof.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten